triangle-right

Verplichte e-facturatie vanaf 2026: profiteer van 120% kostenaftrek!

2026 wordt een mijlpaal in de wereld van de digitale facturatie. Vanaf 1 januari 2026 wordt het verplicht voor Btw-plichtigen (B2B) om gestructureerde elektronische facturen te gebruiken. Deze verplichting, die op 6 februari 2024 van kracht ging, betekent het einde van pdf-facturen die per e-mail worden verstuurd.

Uiteraard gaat zo’n invoering gepaard met een kostenplaatje. Om deze noodzakelijke IT-kosten te verlichten, heeft de wetgever een fiscale gunstmaatregel geïntroduceerd voor zelfstandigen en kleine vennootschappen.


Verplichte e-facturatie vanaf 2026: profiteer van 120% kostenaftrek!

Deze maatregel maakt kosten, verbonden aan facturatie pakketten waarbij automatisering en elektronische verwerking cruciaal staan, 120% aftrekbaar. Het omvat dus uitsluitend kosten met betrekking tot de voorbereidingen van deze elektronische factureringsverplichtingen. Hierbij inbegrepen zijn periodieke abonnementskosten, evenals advieskosten die specifiek worden gemaakt ter voorbereiding of ter optimalisatie van e-facturering.

In de vennootschapsbelasting geldt deze verhoogde aftrek alleen voor kleine vennootschappen. De aftrek is niet gekoppeld aan de onaantastbaarheidsvoorwaarde en hoeft dus niet geboekt te worden. 

Zelfstandigen met een eenmanszaak verhogen het bedrag van de aftrekbare kost tot 120% bij het invullen van de aftrekbare beroepskosten op hun aangifteformulier.

Het is belangrijk op te merken dat deze verhoogde aftrek niet van toepassing is op afschrijvingen maar dus wel bij investeringsaftrek.

Deze fiscale maatregelen zijn van kracht vanaf aanslagjaar 2025 tot aanslagjaar 2029, waardoor bedrijven ruim de tijd hebben om zich voor te bereiden op de overgang naar gestructureerde elektronische facturatie.

Wilt u meer weten? Neem dan gerust contact op met uw vertrouwenspersoon binnen Cobofisk.