Elektronisch betaalmiddel aanbieden verplicht vanaf 1/7/2022

Wat houdt de verplichting in? Vanaf 1 juli 2022 zal elke onderneming verplicht zijn om aan particulieren (consumenten) de mogelijkheid te bieden om elektronisch te betalen. Deze verplichting werd enerzijds ingevoerd omdat consumenten steeds meer gebruik maken van elektronische betaalmiddelen, maar anderzijds ook om fiscale fraude tegen te gaan.

Contact opnemen

De verplichting komt niet in de plaats van de mogelijkheid voor consumenten om hun aankoop cash te betalen. Deze mogelijkheid moet ook nog steeds aanvaard worden door het bedrijf. Daarnaast worden betalingen met maaltijdcheques, ecocheques of consumentencheques evenals betalingen met cryptomunten of andere virtuele munten niet beschouwd als elektronische betalingen.

Welke ondernemingen?
De verplichting geldt voor alle ondernemingen in de zin van artikel I.8, 39° van het Wetboek van Economisch Recht. Nu even in normale taal: dit zijn alle natuurlijke personen die op duurzame wijze een economisch doel nastreven, met inbegrip van verenigingen. De verplichting is dus zeer ruim en geldt voor alle personen, vrije beroepen, overheden en verenigingen die op permanente basis activiteiten uitvoeren gericht op consumenten.

Elektronisch betaalmiddel
Ondernemingen zijn vrij om de technologie te kiezen die voor hen het meest geschikt lijkt. Zo zijn er op de markt immers verschillende technologische oplossingen beschikbaar die voortdurend evolueren. Het gaat hierbij niet alleen om vaste of draagbare betaalterminals, maar ook om contactloze betalingen via smartphone (bv. Payconiq) of smartwatch, alsook het betalen via een eenvoudige overschrijving.

Voordelen
Het aanbieden van de mogelijkheid om elektronisch te betalen heeft verschillende voordelen:
– Elektronische betalingen zijn gemakkelijk te gebruiken en ook sneller;
– Het biedt een hogere veiligheid aan de onderneming aangezien er minder cash geld aanwezig is, hetgeen de kans op diefstal en valse bankbiljetten kleiner maakt;
– Elektronisch betalen maakt het mogelijk om de dagelijkse uitgaven eenvoudig bij te houden via registratie hetgeen de boekhouding van de onderneming faciliteert;
– Het brengt lagere kosten met zich mee, aangezien het beheren van cash voor veel ondernemingen een (verborgen) kost vormt.

Gevolgen bij niet-naleving
Indien je als onderneming de verplichting niet naleeft, riskeer je een geldboete van € 26,00 tot maximaal € 10.000,00 euro (te vermenigvuldigen met opdeciemen, momenteel factor 8).

Kunnen wij jou helpen?

Doe beroep op onze experts. Wij zorgen voor een correcte en optimale aangifte van jouw personenbelasting, zodat jij zich daar geen zorgen over hoeft te maken. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Let’s inspire you

Zin om je kennis
te verruimen?

Openingsuren

Maandag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 17:00
Dinsdag 08:30 – 12:00
Woensdag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 17:00
Donderdag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 17:00
Vrijdag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 16:00