Factuurfraude

Sinds Corona is het aantal factuurfraude meldingen bijna verdubbeld. Heb je een factuur ontvangen én betaald, maar krijg je een aantal weken later een aanmaning in de bus? Dan ben je wellicht slachtoffer van een vervalste factuur. De Economische Inspectie wil zowel de consumenten als de bedrijven hiervoor waarschuwen.

 

Contact opnemen

Factuurfraude is fraude waarbij oplichters een factuur vervalsen: ze onderscheppen de papieren of elektronische factuur en wijzigen het rekeningnummer. Als de ontvanger deze vervalste factuur betaalt, betaalt hij dus de oplichters. Factuurfraude komt in alle sectoren voor maar uit onze gegevens blijkt dat vooral de bouwsector geviseerd wordt (ongeveer 4 op de 5 slachtoffers zijn bedrijven).

Hoe gaan oplichters te werk?

De facturen worden op verschillende manieren onderschept. Zo kunnen ze uit jouw persoonlijke brievenbus worden gestolen.

De originele factuur wordt ingescand en de gegevens van de leverancier worden met speciale software aangepast. In andere gevallen voegen oplichters een brief bij die vermeldt dat het rekeningnummer is gewijzigd of kleven ze een sticker op de enveloppe of op de factuur “Opgelet, gewijzigd rekeningnummer”. Daarna versturen ze de aangepaste factuur naar het slachtoffer.

Er is ook meer en meer sprake van digitale factuurfraude waarbij elektronische facturen vervalst worden. Hackers dringen bijvoorbeeld binnen in het IT systeem van een leverancier en wijzigen het rekeningnummer op de facturatiemails. Of ze besmetten het IT systeem met een virus, waardoor ze vanop afstand in het systeem of in e-mails een rekeningnummer kunnen aanpassen.

 

3 vuistregels om niet in de val te lopen

  • Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met het rekeningnummer op de bestelbon of de officiële website van de leverancier.
  • Wees extra waakzaam als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt.
  • Bel in geval van twijfel je leverancier op via een nummer dat je kent. Het nummer op de factuur kan ook vervalst zijn.

 

Betaalde je toch een vervalste factuur?

  • Neem eerst eens contact op met de leverancier. Misschien is er gewoon een vergissing in het spel en heeft hij onterecht een betalingsherinnering gestuurd.
  • Is dat niet het geval, contacteer dan zo snel mogelijk de betrokken banken (jouw bank en de bank van het rekeningnummer naar waar je hebt overgeschreven) om de fraude te melden. Jouw bank vraagt aan de bank van het rekeningnummer van de oplichters om het geld terug te storten. Deze bank tracht ook de overschrijving te blokkeren of blokkeert de rekening zodat geldafhalingen door de oplichters niet meer mogelijk is.
  • Meld het op  meldpunt.belgie.be (optie “vervalste factuur”). Je krijgt aan het einde van jouw melding meteen advies en informatie over welke stappen je nog kan ondernemen en wie je daarbij kan helpen.
  • Ben je slachtoffer van hacking? Doe dan ook aangifte bij de Lokale Politie in uw buurt.

Kunnen wij jou helpen?

Doe beroep op onze experts. Wij zorgen voor een correcte en optimale aangifte van jouw personenbelasting, zodat jij zich daar geen zorgen over hoeft te maken. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Let’s inspire you

Zin om je kennis
te verruimen?

Openingsuren

Maandag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 17:00
Dinsdag 08:30 – 12:00
Woensdag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 17:00
Donderdag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 17:00
Vrijdag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 16:00