Hoe veranderen van boekhouder?
Contact opnemen
Elke persoon is vrij een samenwerking met een andere boekhouder aan te gaan en dit kan in principe op gelijk welk ogenblik. Tussen boekhouders, accountants en belastingconsulenten onderling zijn deontologische regels van toepassing. Bij een overdracht moet iedereen dus meewerken en mag er geen bepaalde informatie achtergehouden worden (bv. In geval van onbetaalde facturen). Veranderen van boekhouder kan dus altijd. Hou echter wel rekening met onderstaande zaken.
Slechts enkele stappen verwijderd van je nieuwe boekhouder
Check je contract!
Wellicht werd er een schriftelijke overeenkomst opgemaakt bij het begin van de samenwerking. Wanneer je contract nog lopende is, kijk dan na of er sprake is van een opzeggingstermijn of opzeggingsvergoeding. Als dit het geval is, moet dit natuurlijk nageleefd worden, tenzij anders overeengekomen. Indien er niets is afgesproken, kan je onmiddellijk overstappen.
Contacteer tijdig je andere boekhouder
Spreek met je nieuwe boekhouder af wanneer de overstap kan gebeuren (eventueel rekening houdend met bovenstaande termijn). De nieuwe boekhouder moet steeds het dossier ‘officieel’ overnemen van zijn confrater. Dit gebeurt via een aangetekend schrijven, waarbij het dossier en alle stukken worden overgedragen. Zo worden discussies vermeden bij het veranderen van boekhouder.
Kies een geschikt moment!
Het is altijd nuttig om te veranderen van boekhouder op een geschikt tijdstip, bijvoorbeeld op het einde van een kwartaal of na het indienen van een bepaalde aangifte. Dit maakt de situatie voor beide boekhouders gemakkelijker en maakt het mogelijk om bepaalde afspraken te maken (wie doet nog wat).
Zorg dat er geen openstaande facturen meer zijn
Alvorens te veranderen van boekhouder zorg je ervoor dat alle schulden ten opzichte van je vorige boekhouder zijn vereffend. Zoals reeds gezegd, kunnen openstaande facturen geen reden zijn tot het niet overdragen van het dossier. Je nieuwe boekhouder is trouwens verplicht aan te dringen op de betaling van zijn confrater. Een betwisting of ander conflict is natuurlijk een andere zaak en los je best met je vorige boekhouder op.
De opstart bij je nieuwe boekhouder
Na het ondertekenen van de opdrachtbrief en volmachten bij je nieuwe digitale boekhouder, kan het heel snel gaan. Je digitale boekhoudomgeving wordt opgezet, je krijgt een uniek mailadres waarnaar je jouw facturen kan sturen en voilà je bent vertrokken.
De overstap naar een nieuwe boekhouder is dus helemaal niet zo moeilijk, het gaat voornamelijk over goede afspraken maken.
Kunnen wij jou helpen?
Let’s inspire you
Zin om je kennis
te verruimen?
Blijf up-to-date
Onze inzichten & nieuws
Openingsuren
Maandag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 17:00
Dinsdag 08:30 – 12:00
Woensdag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 17:00
Donderdag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 17:00
Vrijdag 08:30 – 12:00 en 13:30 – 16:00