Gamechanger
Hoe je het ook draait of keert, de afgelopen maanden zullen we ons later zeker herinneren als een gamechanger. Wie met open vizier rondkijkt, voelt met heel zijn lichaam dat er nu en komende maanden, voor alle ondernemers beloftevolle opportuniteiten de revue zullen passeren. De coronacrisis opende bij tal van ondernemers de geesten voor nieuwe ideeën waar ze al langer mee bezig waren. Ideeën die ze wegens nog niet opportuun geen eerlijke kans gaven. De afgelopen maanden heeft de digitalisering een forse duw vooruit gegeven. Zeer velen zijn nu mee op de kar gesprongen. De huidige coronacrisis zal er zo voor zorgen, dat het aantal gebruikers van digitale boekhoudingen gewoon op één jaar meer dan verdubbelt.
Digitalisering
Dit is echter maar het topje van de ijsberg. Plots zien ondernemers de voordelen van tal van softwareprogramma’s die hen het leven op de ene of de andere manier veel aangenamer maken. De digitalisering is bovendien doorgedrongen tot meer lagen van onze bevolking. Ook arbeiders hebben minder schrik van de alomtegenwoordige gedigitaliseerde processen. En jongeren omarmen het gewoon als heel waardevol. Wie echter hoopt of denkt dat alles vloeiend zal verlopen, schat het volgens mij compleet verkeerd in. De noodzakelijke, turbulente overgangsfase naar een veel betere integratie van digitalisering in ons dagelijks leven neemt wellicht nog in hevigheid toe. Maar bedrijven die ervoor gaan, zullen binnen afzienbare tijd snel in rustiger vaarwater komen.
Keerpunt
Ook voor jou kan de coronacrisis een keerpunt zijn voor jezelf en voor jouw bedrijf. Mede dankzij de pandemie zijn we sneller dan verwacht aanbeland bij het keerpunt waarbij digitalisering iedereen veel meer kansen geeft en extra opportuniteiten creëert voor wie het wil zien. Wees overtuigd dat we aan de vooravond staan van een tijdperk van bloei. Grote kapitalen en bedrijven, zoals bijv. de grote petroleummaatschappen, hebben begrepen dat ze niet zomaar nieuwe grondstof verslindende producten kunnen blijven introduceren. Of dat ze niet op de bestaande manieren steeds opnieuw de productiviteit kunnen blijven opdrijven of markten blijven uitbreiden.
Revolutie?
Ideeën, die al langer in de coulissen stonden te wachten en die op het eerste gezicht als onrealistisch bleken, haalt men nu van onder het stof. Tal van parameters geven aan dat we in een periode zitten waarbij verschillende technologieën samen komen. Sommigen noemen dit één of andere vorm van een revolutie. Ik noem dit eerder een positieve reactie naar een groenere en eerlijkere wereld, ietsje verder weg van soms kapitalistische uitspattingen in het voorbije verleden. Arbeiders, wellicht beter en meer digitaal opgeleid, krijgen bovendien nieuwe kansen om er weer toe te doen! Idem voor vooruitziende ondernemers.
Klimaatbewustzijn
Sommige ondernemers omarmen al tal van nieuwigheden, en proberen mee op de kar te springen. Wie erin slaagt het ganse digitaliseringsproces te koppelen aan het stijgende klimaatbewustzijn bouwt extra zekerheden in naar toekomstige groene groei. Meer en meer zijn er duidelijke aanduidingen dat wie nu niet op die groene digitale kar springt, mogelijks kan verslonden worden door de concurrenten. Wees innovatief, wees creatief en speel in op het stijgende verlangen van een sterk groeiende groep klimaatbewuste consumenten. Door aan de toekomst van planeet aarde te denken, zorg je zeker voor een mooiere toekomst voor onze kinderen. En ook voor hun kinderen.
Nieuwe samenwerkingsvormen
Vroeger moest bijvoorbeeld alles gekocht worden. Anno 2020 winnen diverse huurformules meer en meer aan belang. Financiële drempels worden hierdoor verlaagd, waardoor er zowel voor consumenten als producenten nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan. Verhuurbedrijven rijzen overal als paddenstoelen uit de grond. De winnaars zullen deze worden, die wellicht via platformen, het optimaalst kunnen inspelen op de individuele verlangens van de gebruikers.
Groener, eerlijker en meer digitaal!
Iedere ondernemer, ook jij dus, heeft nu de kans om terug te gaan naar business as usual. Of de stap te zetten naar slimme, groene en eerlijke groei. De pandemie zal volgens mij later beschouwd worden als de ultieme aanzet naar een groener en eerlijker tijdperk. Vermijd dat je later moet toegeven dat je de enorme opportuniteiten die er vandaag zijn, niet of veel te laat hebt gezien. De coronacrisis is zeer duidelijk de aanzet naar een grootschalige verandering van en in onze maatschappij. Grijp de opportuniteiten die er zijn, en probeer niet de beste stuurman te zijn die aan wal blijft staan.